Підсумки року в енергетиці України

30 Декабря 2013
Стратегія української влади "зловити одночасно двох зайців" у стосунках з ЄС та Росією не принесла переконливого успіху в жодному з напрямків. Тиск Росії в економічній сфері хоч і завершився наданням фінансової допомоги Україні та зниженням ціни на газ, але при цьому невідомими залишаються зустрічні зобов’язання української сторони та політичні умови, на яких буде надаватись знижка на газ. Кількарічна підготовка до підписання Україною Угоди про Асоціацію з ЄС завершилась раптовою та односторонньою зупинкою процесу з боку України та заявами європейської сторони про небажання продовжувати переговори без переходу до конкретних домовленостей. Здобувши фінансові ресурси в короткостроковій перспективі, влада посилила невизначеність і залежність енергетики від ручного управління на майбутнє.

Попри складну ситуацію в українсько-європейських стосунках, сьогодні в ЄС склались умови, які сприяють посиленню енергетичної безпеки України. За сприяння Єврокомісії підготовлено проект технічного меморандуму з компанією Eustream про реверсивні постачання газу зі Словаччини. Єврокомісія надіслала "Газпрому" повідомлення про те, що двосторонні угоди щодо проекту "Південний потік" порушують законодавство ЄС, а також пообіцяла оприлюднити результати антимонопольного розслідування проти російського монополіста. В переліку проектів "спільного інтересу" ЄС та відповідних проектах Енергетичного Співтовариства є два українських (модернізація ГТС та побудова нафтопроводу "Броди-Адамово"). Однак, в умовах ініційованої "паузи" український уряд навряд чи скористається ситуацією, яка вже через рік може суттєво змінитись (вибори до Європарламенту, а згодом зміни складу Єврокомісії в 2014 році впливатимуть на пріоритети подальшої політики ЄС у східному векторі).

Домовленості з Росією щодо газу знову перейшли в непублічну площину, де російська сторона завжди здобувала перевагу. Президент В.Янукович не озвучив, чи будуть (і якщо так, то які) кроки України у відповідь на газові поступки з боку Росії. Коефіцієнт, завдяки якому Україна отримуватиме газ за нижчою ціною, буде визначатись щоквартально, а умови його застосування не є прозорими і чіткими. Без відповіді залишається запитання, чи будуть Україна та Росія створювати консорціум з управління газотранспортною системою. Така ситуація не створює сприятливих умов для планування бізнесу, реформ в енергетиці та можливостей отримати міжнародну фінансову допомогу, а відтак залишають галузь на етапі стагнації замість розвитку.

Автори ініціатив з реформування енергетичного сектору надсилали учасникам ринку та інвесторам суперечливі сигнали. Задекларовані урядом прагнення реформувати "Нафтогаз України" не втілились у конкретні зміни функціонування компанії. Прийнятий Закон "Про засади функціонування ринку електричної енергії" став безумовним кроком до лібералізації ринку, однак зберіг механізми перехресного субсидування, що не відповідає європейським вимогам. Замість стимулювання компаній до запровадження енергоефективних технологій, уряд зберіг їм можливість користуватись пільговими тарифами на електроенергію. Замість заохочення конкуренції, встановлюються квоти на імпорт коксівного вугілля, зберігається вимога "місцевої складової" для отримання "зеленого" тарифу. "Половинчастіть" реформ тільки посилює недовіру бізнесу до урядової політики і є аргументом не вкладати кошти в Україну протягом найближчого часу.

Непрозорість енергетичної політики відкриває шлях до ручного регулювання сектором. У 2013 році Україна приєдналась до Ініціативи прозорості видобувних галузей, що покаже свою ефективність уже в найближчі роки. Разом із тим, урядова політики не демонструвала прозорість на практиці. На словах, а не офіційно було озвучено (а потім скасовано) вимогу про обов’язкове закачування 50% газу видобувними компаніями до підземних сховищ. Інформація про прийняття оновленої Енергетичної Стратегії України до 2030 року була оприлюднена неофіційно. Озвучені плани щодо підписання міжнародних угод та проектів часто не відповідали дійсності на практиці. Така ситуація дає підстави для недовіри з боку громадськості та журналістів, і є одним із факторів неефективності управління сектором.

Попри все, команда порталу "Українська енергетика" сподівається побачити наступного року позитивні тенденції та зрушення, які дозволять говорити про реальні позитивні зміни в енергетиці.

Вітаючи усіх читачів нашого сайту з Новим Роком та Різдвом, хочемо побажати здоров’я, енергії та оптимізму у 2014 році!

З повагою,

команда "Української енергетики"


Поделиться ссылкой:
Наши региональные партнеры